marliesingambia.reismee.nl

Vervolg Gambia avontuur :)

Woensdag 1 februari 2012

Vandaag wat gekeken voor de blog en wat schoolwerk gemaakt. Het internet gaat hier echt zeeeeeeeer traag. Nuja, mij hoor je echter niet klagen, ik ben al blij dat er toch zo'n luxe als internet te vinden is! 's Middags keken we samen in een gids over Gambia (dank u meneer VerkestJ ) wat we nog allemaal kunnen bezoeken nu we blijkbaar een weekje ‘vakantie' krijgen. We zijn echt heel blij dat we eerst het land nog wat verder mogen verkennen voor we straks les zullen geven. Het is voor mij echt wel een hulp om beter te begrijpen hoe de kinderen hun dagelijks leven hier in elkaar zit. Dit zal zeker nog van pas komen eens we voor de klas zullen staan. Op aanraden van Pat en Kristien gingen we 's avonds naar een lekker restaurantje. ‘K heb de zon zien zakken in de zee... nooit gedacht dat dit zo toepasselijk zou zijn! Na het eten was het tijd voor het feestje met onze Gambiaanse vrienden. Kampvuurtje op het strand, live djembé muziek, Afrikaanse dans,... precies als in een film ofzo. Ondertussen werden we ook voorgesteld aan anderen en herkennen ze ons voortaan als ‘the Belgian people'. Nice to be nice, ya man... klinkt het overal ;)

Donderdag 2 februari 2012

Deze morgen zijn we samen met Mariama, de kokkin van the Swallow naar de markt geweest. Hier kochten we de ingrediënten om samen het middagmaal voor de leerlingen en leerkrachten klaar te maken. Het was er een drukte van jewelste en je wist soms echt niet waar te kijken. De pot werd op het vuur gezet en alles werd klaar gemaakt. Ik weet niet echt hoe het noemt , het was iets als ‘jelly pap' ofzo. Het resultaat zag er (zacht uitgedrukt) uit als koeienvlaai. Jammer genoeg was het ook niet echt lekker, het kraakte tussen onze tanden en niemand was er echt tuk op. Al hadden de kinderen er duidelijk geen probleem mee. Verder was er vandaag een vergadering met de leerkrachten en het schoolhoofd. Iedereen moest zich voorstellen en een liedje zingen. Wij als ‘groentjes' moesten op onze stoel staan om ons voor te stellen. Dit is blijkbaar een grapje die ze met iedereen uithalen om te zien of je dit wel durft. Nuja Gambiaanse humor hé. Na dit alles zijn we nog wat gaan wandelen. We bezorgden nog enkele brieven die Fien en Jolien (de meisjes die hier vorig jaar waren) schreven.

Vrijdag 3 februari 2012

Mhh... de ‘tappalappa' (of hoe je het ook schtijft :p het is een soort stokbrood) smaakt steeds beter tijdens het ontbijt! Zo zijn we weer opgeladen om er tegen aan te gaan in dit warme maar gezellige land. Jammer dat het internet hier echt zo traag gaat... Het is best wel tijdverlies, maar ik kan er wel inkomen dat iedereen wat wil laten weten aan vrienden en familie. Al heb ik er niet echt moeite mee om internet voor enkele dagen (of gerust wat langer) te missen. In de middag zijn we naar de doopceremonie geweest van het nichtje van Mariama. Het was een hele ervaring. Heel veel volk, eten, muziek en een typische danser met een speciale outfit. Je herkende het hoofd van een everzwijn, veel versiering, strooien rokje,... Ze doen dit als bescherming tegen kwade krachten. Als blanke laten ze je echt niet gauw met rust. Veel mensen kwamen ons achter geld vragen, maar dit moeten we blijkbaar gewoon worden.

Zaterdag 4 februari 2012

Vandaag hebben we met Pap, de bewaker van school, zoals afgesproken enkele dingen bezocht.

We gingen naar The Kachikally crocodile pool in Bakau en naar the Monkey park in Senegambia. De aapjes waren echt wel cool. (Annelien, je zal nu zeker en vast jaloers zijn. Wacht maar op de foto's! :p) Ze komen uit je hand eten en je zou er zo ééntje in je rugzak stoppen. Pff het was een lange dag. Je merkt dat je hier ook door het weer vlugger moe bent en niet zoveel kan doen. We sloten de avond af met een spelletje en kropen op tijd onder de wol (lees: een dun laken).

Zondag 5 februari 2012

Aangezien Christophe morgen verjaart, hebben we voor hem een verrassing voorzien. Samen met onze vrienden zouden we eten op het strand en er een gezellige avond van maken. We hebben de vissershaven in Banjul bezocht en kochten hier verse vis. Wat je hier allemaal ziet is soms maar moeilijk te geloven en te beschrijven. Overal zijn mensen bezig, vissen worden zonder probleem gevild, schoon gemaakt en ga zo maar door. We kochten ook verse groeten op de plaatselijke markt. De dag was gauw gevuld met een wandeling doorheen heel wat straten en steegjes. Hoe meer je van dit land bezoekt en ziet, hoe meer je over dingen gaat nadenken. We begrijpen de cultuur en de levenswijze steeds beter. En dit is wel nodig om de manier van lesgeven en omgaan met de leerlingen te begrijpen. Nog steeds had Christophe blijkbaar niets door. Na een lange dag gingen we terug naar het strand waar we hem konden verrassen met de strand barbecue! Om middernacht toverden we plots heel wat ballonnen tevoorschijn. Ook een kaarsje (op batterijen) om uit te blazen kon niet ontbreken.

Maandag 6 februari

Eerste observatiedag in de school! We krijgen de kans om deze week een kijkje te nemen en hier en daar al wat te helpen in de verschillende klassen, ook in de kleuterklas. De maandag start men met een toneeltje. Deze week gaat het over respect hebben voor materiaal, geen verspilling enzovoort. Een tijdje later mochten we mee met Sunkaro en Jojo Naar de markt om stof te kiezen voor de kledij die we zullen dragen op Marching Day. Dit bleef maar duren, ‘winkel' in en uit, steeds maar opnieuw. En dit allemaal aan Gambiaans tempo. Zich haasten bestaat hier niet en stress al zeker niet. Meestal ben ik diegene op wie je moet wachten, maar hier kunnen ze er echt wel wat van, geloof me! Er leek geen einde aan te komen en de dag was zo goed als om. Om 19u (hier is het een uurtje vroeger dan in België) gingen we samen naar het internetcafé om onze resultaten te bekijken. Dit was best wel spannend. Probeer het maar even voor te stelle: vijf studenten die hun resultaten willen weten in combinatie met super traag werkende computers en internet. Gelukkig was onze frustratie wel de moeite. Tevreden en geslaagd gingen we alle vijf huiswaarts om te vieren en lekkere verjaardagstaart te eten!

Lennerd, je weet wel welke

Proficiat dat je erdoor bent!